تبلیغات
اکرام و احترام - «تعاریف و معانی» احترام به عقاید دیگران

اکرام و احترام

گرامی ترین حَسَب، اخلاق نیکو است.» حسب انسان را اخلاق او تعیین می کند و گرامی ترین نژاد، نسب، حسب و هویت انسان «حسن خلق» اوست که همواره او را همراهی می کند.
آنچه می بایست در مدارس کشور ما صورت پذیرد ،ایجاد روحیه و فرهنگ تعامل پذیری با یکدیگر و تحمل افکار و اعتقادات دیگران است. در صورتی که دانش آموزان ،معلمین و حتی اولیاء بتوانند این فرهنگ را در دانش آموزان و در محیط آموزشی نهادینه سازند،در آینده افرادی انتقاد پذیر و با روحیه تعامل بیشتر و ارتجاع پذیر خواهیم داشت. در سال تحصیلی اخیر همانگونه که واقفیم رئیس جمهور محترم پرسش مهر را طوری عنوان کرد که به بررسی این موضوع پرداخته شود. با توجه به وضعیت دنیای کنونی در کشور ما می بایست دانش آموزانی تربیت شود که در دنیای آینده بتوانند ارتباط کامل و دقیقی با دنیای پیرامون برقرار سازند. چرا که آنان دولتمردان آینده کشور هستند و آینده کشور به دست آن هاست. در صورتی که بتوانند از روحیه تعامل و احترام به یکدیگر برخوردار شوند از آینده مطمئنی در کشور برخوردار خواهیم بود.

بایگانی

نویسندگان

پیوندها

انتظار فرج

آمار بازدید

  • بازدید کل:

  • بازدید امروز:

  • بازدید دیروز:

  • بازدید ماه قبل:

  • بازدید این ماه:

  • تعداد مطالب:1

  • نویسندگان:

«تعاریف و معانی» احترام به عقاید دیگران

«تعاریف و معانی» احترام به عقاید دیگران

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: تنوع عقاید و آرا اشکالی ندارد بلکه می‌تواند سبب رشد انقلاب اسلامی شده و دستیابی به الگوی جامع‌تری در جهان را فراهم کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «در هر جامعه‌ای به طور طبیعی افکار و عقاید متنوعی وجود دارد» اظهار کرد: طبیعتا آنهایی که مدافع تنوع افکار هستند بر این باورند که بدون تنوع افکار و عقاید جامعه به جوشش نمی‌آید و این تفکر نقدپذیری است که اندیشه‌ها را بارور می‌کند و به رشد می‌رساند.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: تنوع عقاید و آرا اشکالی ندارد بلکه می‌تواند سبب رشد انقلاب اسلامی شده و دستیابی به الگوی جامع‌تری در جهان را فراهم کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «در هر جامعه‌ای به طور طبیعی افکار و عقاید متنوعی وجود دارد» اظهار کرد: طبیعتا آنهایی که مدافع تنوع افکار هستند بر این باورند که بدون تنوع افکار و عقاید جامعه به جوشش نمی‌آید و این تفکر نقدپذیری است که اندیشه‌ها را بارور می‌کند و به رشد می‌رساند. در مقابل، افرادی هستند که تنوع را بر نمی‌تابند و معتقدند هر چقدر وحدت‌گرایی بیشتر باشد و تنوع عقاید کمتر باشد، بهتر است و همین امر سبب می‌شود که از فرسایش در جامعه جلوگیری شود.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطرنشان کرد: اگر در جامعه و در ایران اسلامی جریان‌های فکری مختلف پایبند به انقلاب اسلامی، رهبری و پیشرفت و اعتلای کشور باشند، تنوع عقاید و آرایشان اشکالی ندارد، بلکه می‌تواند سبب رشد انقلاب اسلامی شده و دستیابی به الگوی جامع‌تری در جهان را فراهم کند.

وی گفت: البته ما از تنوع ذیل محورهای مشترک استقبال می‌کنیم اما از تنوع در جهت‌گیری‌ها نباید استقبال شود، اما نباید فراموش کنیم ما از آن نظراتی در جامعه استقبال می‌کنیم که محورهای مشترکی در تنوع عقاید خود داشته باشند.

وی تصریح کرد: حضرت علی (ع) می‌فرمایند: "حتی زن یهودی که در بلاد اسلامی زندگی می‌کند و در زیر پوشش حکومت اسلامی است باید دارای امنیت باشد". احترام به تفاوت عقاید محترم است و ما هرگز کسی را مجبور نمی‌کنیم که عقیده خود را تغییر بدهد و این جزو اصول اسلامی و قانون اساسی کشورمان است.

پیروزمند گفت: اگر احترام گذاشتن عقاید دیگران به معنای این باشد که احترام به عقاید اسلام با احترام به تفکر سکولار، لائیک، کمونیستی و یا یهودی، یکی است این اندیشه درست نیست و احترام به عقاید هرگز به این معنی تفسیر نمی‌شود. آنچه از نظر ما اهمیت دارد اسلام است، اسلامی با قرائت پیامبر (ص) که امام راحل از آن به عنوان اسلام ناب محمدی(ص) یاد کرده است.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: ما با عقاید دیگران به صورت خشونت‌آمیز برخورد نمی‌کنیم. اما احترام به این معنا نیست که بگوییم تفاوتی ندارد که فرد مسلمان باشد یا لائیک و یا یهودی یا بگوییم فرقی ندارد که فرد انقلابی است و یا غیرانقلابی. اینگونه احترام به عقاید سایرین در کل اشتباه است و نباید در دام این تفکر بیفتیم.

وی ادامه داد: ما در سیره ائمه و پیامبر (ص) دیده‌ایم در عین حال که حقوق شهروندی غیرمسلمانان را حفظ می‌کردند ولی برای آنها در حاکمیت سهمی قائل نبودند. اینگونه نبود که چون یک عده یهودی و یا مسیحی زیر بیرق اسلام هستند تعدادی از کارگزاران و استانداران خود را از بین آنها انتخاب کنند. ما به این امر اعتقاد داریم که همجنس‌بازی کاری نادرست است و باید بدانیم که این یک عقیده نیست که ما آن را محترم بشماریم. احترام به عقاید دیگران باید به درستی معنا شود.

پیروزمند یادآور شد: در درون جامعه ما باید بین جبهه خودی و غیرخودی یک معیار قرار بدهیم و آن معیار رهبری است. احترام به عقاید دیگران به معنی محوکردن و نادیده گرفتن جبهه فرهنگ انقلاب اسلامی نیست. در عین حال آنهایی که از اعتبار و اختیار در جمهوری اسلامی برخوردار هستند نباید با عنوان احترام به عقاید دیگران امکانات را به کسانی بدهند که پایبند به اهداف انقلاب و رهبری و امام راحل نیستند. ما نباید احترام به عقاید دیگران را بد معنی کنیم و از آن نتیجه بد بگیریم.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: در درون جبهه خودی و انقلاب اسلامی که از آن به عنوان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی یاد می‌کنیم باید تواضع‌ها، نرمش‌ها، سعه صدر، انعطاف‌پذیری و تحمل‌ها بیشتر باشد. ما اگر دغدغه پیشبرد بین‌المللی انقلاب اسلامی را داشته باشیم باید بدانیم که تفرق ما و تخریب یکدیگر و بزرگ کردن نقطه ضعف‌های رقیب سبب می‌شود که دشمن خوشحال‌تر و صف‌های ما از یکدیگر فاصله بگیرند و اینگونه آنها می‌توانند در جبهه معارفی ما جولان بدهند. 

منبع : http://tnews.ir/news/29c743077826.html

نظرات

    • حمید خوشحال

      سلام آقا یاسر عزیز
      خیلی لطف کردید که نظر دادید ، سعی میکنیم مطالب بهتر بزاریم .
      شما هم ارتباط قطع نشه
      متشکرم

ارسال نظر

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.